g/s KOSSUTH

ex LEÁNYFALU, ex RIGÓ, ex FERENCZ FERDINÁND FŐHERCZEG

Kossuth hajó

Épült

1913, Újpest

Legnagyobb hossz

62,72

Hossz a függélyek között

60,00 m

Legnagyobb szélessége

15,80 m

Szélesség a főbordán

8,00 m

Oldalmagasság

2,50 m

Fixpont magasság

7,12 m

Legnagyobb merülés

1,66 m

Főgép teljesítmény

580 LE

A g/s KOSSUTH FERENCZ FERDINÁND FŐHERCZEG típusú gőzüzemű oldalkerekes személyhajó 1913-ban épült az Újpesti Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon és Hajógyár Rt. Újpesti üzemében, a Magyar Királyi Folyam-tengerhajózási Rt. részére. A Habsburg-ház trónfosztását követően, 1919-ben a RIGÓ, majd 1930-ban a LEÁNYFALU nevet kapta. A második világháborúban, 1944 végén, a német csapatok visszavonulása során Ausztriába került, s csak kétévi "fogság" után tért haza. 1947 tavaszától a Magyar-Szovjet Hajózás Rt., a MESZHART tulajdonába került.

1953-ban az Újpesti Hajóműhelyben átépítették pakurafűtésesre, így főgépének teljesítménye 550-ről 580 LE-re növekedett. A hajótest méreteit kis mértékben megváltoztatták, s ekkor kapta a jelenlegi felépítmény-elrendezést is.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

A sétahajót 1976-ban vonták ki a rendszeres forgalomból, majd hosszú ideig csak lakó- illetve étkezőhajó volt Újpesten, a Folyamhajózási Üzemigazgatóságnál. Ezután évekig várt a sorsára, míg 1984-től megkezdődött a Ganz Danubius Hajó- és Darugyár Óbudai Gyáregységében a felújítása és múzeumhajóvá történő átalakítása. 1986 októberében adták át a Lánchíd pesti hídfőjénél horgonyzó gőzöst a közönségnek. 2000-ben részlegesen a hajótest, 2004-ben pedig a teljes belső rész fiatalodott meg, elnyerve mai - sokak szerint valaha is létezett legszebb - formáját.

  • 1
  • 10
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

A közel 100 esztendős KOSSUTH kiemelkedő muzeális értékkel bír, hiszen mára ez az egyetlen, eredeti formájában fennmaradt személygőzös az egész Dunán. A fedélzeten működő Vénhajó Étterem jelenleg három teremmel áll a vendégek rendelkezésére, egyenként 110, 50 illetve 40 fős befogadóképességgel. A hajó múzeumi hangulatot árasztó belső terei, lépcsőkkel tagolt szintjei vonzóvá teszik nem csak a hazai, hanem a külföldi vendégek számára is. A fedélzeten a hajózás számos érdekes relikviáját bemutató - a Közlekedési Múzeum szakemberei által összeállított - kiállítás is várja a látogatókat. Ezen kívül megtekinthető a teljes egészében megmaradt gőzgép és lapátkerék, a kormányállásban pedig látható a különleges, gőzműködtetésű kormányszerkezet is.

  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

2006. július 1-jétől a Közlekedési Múzeummal kötött szerződés alapján, a Zoltán Alapítvány gondoskodik a KOSSUTH múzeumhajó szakszerű üzemeltetéséről.

"Zoltán Gőzös" Közhasznú Alapítvány

Postacím: 1393 Budapest Pf.: 350
E-mail: zoltan@zoltanalapitvany.hu

Adószám: 18614639-2-11
Bankszámlaszám: 10918001-00000021-35270008 (UniCredit Bank)
KSH-szám: 18614639-9499-569-11