m/s DEBRECEN

ex KASSA

Debrecen hajó

Épült

1939, Újpest

Legnagyobb hossz

77,30 m

Hossz a függélyek között

74,00 m

Szélesség a főbordán

9,86 m

Oldalmagasság

4,70 m

Hordképesség

1300 t

Legnagyobb merülés

3,10 m

Főgép teljesítmény

2 x 400 LE

Vízkiszorítás

580 t

Holtvizi sebesség

10,5 csomó

A magyar Duna-tengerjáró flotta utolsó, még megmaradt tagját, a TISZA/1937 típusú, m/s DEBRECEN exKASSA kétcsavaros folyam-tengeri áruszállító motorhajót 1939-ben bocsátották vízre a Ganz és Tsa. Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. újpesti gyárában. Még ugyanabban az évben a Detert állította szolgálatba. 1941 - 1944 között háborús célokat szolgált, majd 1944-ben a front közeledtével Ausztriába menekítették.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

1947-től DEBRECEN néven működtette előbb a magyar-szovjet közös vállalat, a MESzHART, majd 1955-től a Detert. 1964-ben a Maharthoz került, ahol átalakították, és mint 1. sz. MŰHELYHAJÓ, 1998-ig a vállalat újpesti hajójavító üzemében állt.

Az egyik főmotor és segédmotor - bár működésképtelenek - eredeti formájukban megtalálhatóak a hajón. Egyedülálló a Demág-forgódaru, és szintén eredeti a horgonycsörlő, a horgony és az árboc is.

  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 2
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

1999-ben a hajót a Magyar Duna-tengerhajózásért Alapítvány vette gondjaiba. A Zoltán Alapítvány történetének fontos állomása volt, amikor a Magyar Duna-tengerhajózásért Alapítvány 2004-ben 99 évre átadta számára a hajó kezelési jogát.

2006 áprilisában a Zoltán Alapítvány támogatásában meghatározó szerepet játszó Európa Rendezvényiroda Kft. segítségével, megkezdődhetett Duna-tengerjáró felújítása. A szükséges munkálatokat a komárnói hajógyárban végezték el.

  • 1
  • 10
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ezt követően, 2006 nyarán a hajó egy nemzetközi építész diáktalálkozó résztvevőinek adott otthont, melyre Európa közel 40 országából érkeztek építészhallgatók Budapestre. Július 23-tól augusztus 6-ig Budapesten tartotta meg hagyományos építész diáktalálkozóját az easa ( European Architecture Students Assembly). Az alkotótábor központi bázisát és a mintegy 400 diák szállását az Erzsébet-híd mellett horgonyzó, felújított hajón rendezték be.

2006. augusztus 20-án, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) szervezésében került sor Budapesten a hagyományos Vízifesztiválra. A nagyszabású rendezvény egyik fő attrakciója a DEBRECEN ex. KASSA volt, mely a SOPRON vontató segítségével mutatkozott be a közönségnek. Ebből az alkalomból került sor a hajó újrakeresztelő-ünnepségére, mely során visszakapta a regiszterből korábban törölt nevét. Az esemény alkalmából Debrecen önkormányzata a város lobogóját és címerét ajándékozta a Zoltán Alapítványnak.

  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 2
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 3
  • 30
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

"Zoltán Gőzös" Közhasznú Alapítvány

Postacím: 1393 Budapest Pf.: 350
E-mail: zoltan@zoltanalapitvany.hu

Adószám: 18614639-2-11
Bankszámlaszám: 10918001-00000021-35270008 (UniCredit Bank)
KSH-szám: 18614639-9499-569-11